ALGERIA

International PEN records that three
Al-Khabar journalists arrested on 22
January after publishing FIS com-
muniqués (Index 3/1992) — Halim
Belbati, Zaidi Sekia and Mohammed
Sellami — were subsequently charged
with encouraging army desertion and
could face up to five years in prison if
convicted.

reported that the Union of Belarus
Journalists had protested against the
creation by Russian President Boris
Yeltsin of a new Russian Information
Telegraph Agency (formerly TASS).
The Union regards this as an attempt
by the Russian government to
‘monopolise the information market’.

BOTSWANA

International PEN records that
Professor Malema, a freelance jour-
nalist for The Mmegi Reporter, was
briefly detained on 13 January in
connection with a leaked government
letter about a week-long manual
workers’ strike. He claims he was
ill-treated in custody. .

ARGENTINA

After more than 40 years, the
government recently decided to grant
historians and other researchers access
to formerly secret police and intel-
ligence files on Nazis who sought
refuge in the country. The February
decision was welcomed, not without
surprise, by Jewish investigators, who
said the new information could help
them close some of their files, and
possibly open some new ones.

BELARUS (EX-USSR)

-On 31 January, Belarus Television

In February, Amnesty International
called on governments around the
world to stop one of the most
demeaning human rights violations
inflicted on women: rape or sexual
abuse at the hands of soldiers, police
and prison guards. Women are raped
or sexually abused by government
agents in all regions of the world, and
many governments persistently refuse
to recognise this as a serious human
rights violation. Thorough investiga-
tions are seldom held; the few
perpetrators disciplined or prosecuted
usually get little more than ‘aslap on
the wrist’, and most know they can
get away with it unchallenged.
‘Governments,’ Amnesty said, ‘can’t
brush rape in custody aside as a lesser
abuse or an isolated act. When the
rapist is a government agent, that
rape is torture or ill-treatment and
the state is responsible for it.”
‘Amnesty’s report, published on 5
February, cites a dramatic case in

India in 1990, when soldiers at-a. -

roadblock in Kashmir opened fire on
a bus carrying a large family wedding
party, then dragged the 18-year-old
bride and her heavily pregnant aunt
into a field, where up to six soldiers
raped them. Even though the
authorities eventually admitted that
the two women had been gang raped,
the soldiers involved faced only the
lax punishment of being suspended
from duty. The most extraordinary
thing about this rape, according to

BRAZIL

According to reports received by
Amnesty International, army officers
recently threatened seven women
campaigning for an investigation into
the disappearance of their children
since 26 July 1991, when a total of 11
people, six of them minors, were
abducted by military officers from a
farm in Mage. The women, Marilene
Lima De Souza, Vera Lucia Flores,
Edmeia Da Silva Eusebio, Denise
Vasconcelos, Euzilar Joana Da Silva
Oliveira, Edneia Santos Cruz and
Teresa Souza Costa, were apparently
threatened with ‘a fate worse than’

RAPE AND SEXUA-. ABUSE BY GOVERNMENT AGENTS |

Amnesty, is that it was publicly
reported. ‘The threats of yet more
violence, the social repercussions of
being raped, and the apparent futility
of reporting rape to the officials who
condone it mean that much of this
torture is never talked about.’

In many countries with an armed
opposition, rape has become a
military tactic in counter-insurgency
operations used to intimidate women.
In Uganda, soldiers have raped
women and girls while ‘screening’
villagers in the search for rebels; and
in the Philippines, women’s groups
have documented many cases of rape
and sexual abuse of women detained
during military operations. In one
case, two young women were taken

to a military camp for interrogation .

after police found them to be in
possession of sweets and cigarettes
which officials later claimed were
provisions for rebels. Both women
were sexually abused, and one of them
apparently raped.

Some women run the risk of being
raped or otherwise abused because
they, like other political activists, are
targets for government oppression.
A Guatemalan trade unionist said she
was kept naked throughout her
interrogation and- threatened with
gang rape if she didn’t give her
interrogators the information they
demanded. In Greece, 12 women were
picked up after police found them
sticking up political posters; at the

their children’s.

BRITAIN

Sir Philip Woodfield, who led a recent
secret inquiry ordered by the Home
Office, decided recently that no
Immigration Department officials, or
Special Branch or MIS5 officers, would
be disciplined or reprimanded for the
intelligence debacle which led to 90
innocent Arabs being detained at the
start of the Gulf War.

On 18 February, Lord Lane, the Lord
Chief Justice, quashed the conviction

.of Stefan Kiszko, who had been

wrongly convicted of the 1975 murder
of 11-year-old Lesley Molseed and
had spent 16 years in jail. This latest
miscarriage of justice again raised
questions about scientific evidence,
disclosure of evidence, the reliability
of confession evidence and the role
of defence lawyers (cf. the ‘Guildford
Four’ and ‘Birmingham Six’ cases —
Index 9/1991). :

On 20 February, the High Court
cleared the Guardian and its former
city editor, Peter Rodgers, of contempt
of court in connection with an article
published in the paper in May 1939
which had referred to fraud charges
then pending in relation to the
collapsed Savings and Investment
Bank. The fraud trial, at Manchester

police station they were ordered to
strip naked, were kept in an open
room full of policemen who made
obscene gestures and comments, and
several were reportedly beaten.

In some cases, women are raped
and sexually abused not because of
their political involvement but simply
to punish them because they happen

to be related to men targeted by the -

authorities. In Bangladesh’s Chitta-
gong Hill Tracts in 1990, some 14

girls were taken by soldiers at-

gunpoint to a group of huts, stripped
naked, beaten and repeatedly raped
— all apparently in reprisal attacks
on men involved in regional auto-
nomy movements.

Like other forms of torture or ill-
treatment, sexual abuse is often used
during interrogation to break people,
to make them confess to crimes and
give information. Dozens of Pales-
tinian women and girls detained in
the Israeli-Occupied Territories have
reportedly been sexually abused or
threatened during questioning; and
in Turkey, rape is one of the torture
methods commonly used to extract
confessions. One 20-year-old woman
arrested there in May 1991 reported
being repeatedly stripped, hung up
by her wrists with leather straps,

- tortured with electric shocks on her

breasts and genitals, and sexually
assaulted in other ways, all to get her
to sign a confession.

(See also HONG KONG.)

Crown Court, had been abandoned in
its eighth day, at a cost of £265,000.
The High Court ruling was hailed as
one of two significant victories for
press freedom within a few days. On
21 February, the Court of Appeal
ruled that local authorities and
government departments could not
sue for libel, as such a right would
stifle legitimate public debate.

BULGARIA

On 6 January, two days before the
opening of the trial of former security
chiefs in connection with the deathin
Londonin 1978 of émigré writer Georgi
Markov, General Stoyan Savov,
former Deputy Minister of Internal
Affairs, was found dead in Lisichevo.
Former secret police chief General
Viadimir Todorov, who stands
accused of destroying the secret police
file on Markov (Index 2/1992), was

released from - custody into house .|

arrest on 21 January.

BURUNDI

Ten Hutus, Justin Bucumi, Jean Ciiza,
Dominique Kazimiri, Paul Mbonayo,
Edi-Diomede Nijimbere, Joseph Ntaho-
mbaye, Ferdinand Ntamagendero, Joel
Ntahonshikiye and Audace Simbizi are
all reported to have disappeared in
custody either in Bujumbura or other
parts of the country following their

¥ arrest by security forces in the

aftermath of a series of violent attacks
on military installations which started
on 23 November 1991. Relatives trying
to trace them faced official denials
that they had been arrested. The
security forces are reported to have
carried out hundrerds of extrajudicial

executions since the end of November

1991, and independent sources have
expressed concern that at least 30
disappeared prisoners may have been
executed.

According to recent reports received
by Amnesty International, Jean-
Berchmans Baragunzwa, director of
the Gilhanga School of Masonry, and
Charles Mugiraneza, a teacher, who
were both arrested on 12 December
1991 on suspicion of being members
of the clandestine opposition group
PAUPEHUTU, have been subjected
to severe beatings and other forms of
cruel and degrading treatment in
detention. 20 other suspected
PAUPEHUTU members, held at the
headquarters of the Gendarmerie’s
Brigade, have reportedly been kept
permanently handcuffed ina five- by
four-metre cell.

International PEN records receiving
reports suggesting that journalist
Renovant Ndikumana (Index 3/1991)
was shot dead and buried in a mass
grave outside- Bujumbura; and that
photojournalist Joseph Bagalwa dis-

appeared after being arrested in

November 1991.

34 INDEX ON CENSORSHIP 4/1992: :




CAMEROON

Emmanuel Wato, Tafou Martin and
Feuneu Feuzing, who were arrested
together with Michel Mintcheu (Index
3/1992) remain detained without
charge. Michel Mintcheu himself
started a hunger strike during
January, when he was denied hospital
treatment.

attending an unofficial Chinese
Bishops Conference held in November
1989 by Roman Catholic prelates loyal

_to the Vatican. According to two
subsequent reports issued by Asia

Watch — Freedom of Religion in China
and Political Prisoners- in Tibet
(February 1992) — the authorities
have been pursuing a special campaign
of harassment and arrest of religious
believers for the past three years.

CHAD

The authorities have refused to con-
firm the identities or reveal the places
of detention of 15 people arrested bet-
ween 8 and 11 Januaryin N'Djamena,
apparently on suspicion of being
supporters either of a rebel attack in
early January, or of an alleged coup
attempt in- October 1991 (Index
-3/1992). The rebels who clashed with
government forces in January are
alleged supporters of Hisséne Habré,
who was overthrown in December
1991. i

International PEN records that
Sousthene Ngargoune (Index 3/1992)
was charged on 9 January with
‘disseminating news of military
affairs before they had been
published by the authorities’, which
caries a maximum five-year prison
sentence, but is free, pending trial;
and that on 16 February, Joseph
Behidi, a lawyer defending N‘Djamena
Hebdo against defamation charges
filed by soldiers, was assassinated,
after which police chiefs were
dismissed by the government.

CHILE

The Santiago offices of the Committee
for the Defence of the Rights of People
(CODEPU) suffered minor damage
when they were broken into by
intruders on 29 January. The next
day, CODEPU received nine hostile
phonecalls ranging from death threats
to recordings of military marches, all
termed ‘warnings’ by callers who

identified themselves as the
Nationalist Combat Front.
International PEN records that

Cristian Edwards (Index 3/1992) was
released on 1 February.

CHINA

Deputy Propaganda Minister Liu
Zhongde told a conference in the
eastern city of Nanking in December
1991 that citizens should be encour-
aged to inform on those who print
and sell ‘illegal publications’.

Paul Li Zhenrong (72), a Roman
Catholic bishop from Hebei province,
was arrested on 11 December 1991
while in hospital in Tianjin. He had
undergone an operation for cancer a
few days earlier. He had reportedly
been on the wanted list ever since

On 7 January, a four-member official
Canadian delegation investigating
human rights conditions was expelled
for ‘engaging in activities incompatible
with their status’. The delegation
comprised Members of Parliament
Geoff Scott, Beryl Gaffney, Sven
Robinson and staff member Richard

‘| Lee.

Bao Tong, a close associate of deposed
Party leader Zhao Ziyang, was
reported to have been arrested again
on 21 January on charges of
‘counter-revolutionary incitement®
and ‘leaking state secrets’. A member
of the Party’s central committee and
director of the Research Centre for
Reform of the Political Structure, he
was first arrested in May 1989 and
accused of ‘revealing Party secrets’
after he allegedly told some of his
colleagues about the impending
imposition of martial law in Beijing
in May 1989. He was released in May

1990 after a year in solitary confine-.

ment,

International PEN records that poet
Wu Jiaxiang is said to have been
secretly tried in November 1991; that
Dan Jing has reportedly been released,
but is no longer to work as a journalist;
that journalist Qi Lin (Index 3/1992)
went on trial in Beijing on 30 January;
and that Wang Juntao’s wife appealed
for the release of her husband and
Chen Ziming (Index 2/1992) on the
first anniversary of their being
sentenced in February. )

COLOMBIA

attacks on 8 January; and when
anthropologist Etnio Vidardo left his
home that night to attend the wake
of one his two friends, he never
returned. His whereabouts remain
unknown.

by government decree early in
February following student demon-
strations on campus. Higher edu-
cation students are increasingly taking
a prominent role in. opposition
movements.

El Tiempo correspondent Henry
Rojas Monje was killed on 28
December 1991 while on an assign-
ment in Arauca near the border with
Venezuela, possibly in retaliation for
his newpaper’s coverage of the
region. Two soldiers were subse-
quently arrested.

On 22 January, journalist Carlos
Llanos (39), who had received
numerous death threats, was stabbed
to death in the city of Cali, the home
of the country’s biggest drug cartel.
He had been a candidate for aseat on
the City Council.

Blanca Valero de Dur4n was shot dead
on 29 January by unknown assailants
as she was leaving the offices of the
Comité Regional de Derechos Humanos
del Magdalena Medio (CREDHOS)
human rights organisation in Bar-
rancabermeja, where she worked as
regional secretary. CREDHOS
member Huberto Hernandez had
been killed in a similar fashion in

March 1991, and other members have -

received death threats from para-
military organisations.

International PEN records that Lacides
Casas, the owner of a local radio
station in Chigorodo in the north-west
and also a municipal councillor, was
shot and hacked to death on 17
January; that two alleged guerrillas
have been arrested by the army in
connection with the April 1991
murder of reporters Julio Daniel
Chaparro and Jorge Torres (/ndex
7/1991); and that radio reporter Jaime
Rengifo was reported in February to
have been wounded in the head by
gunmen in Guajira department, where
a colleague of his, Albeiro Sanchez,
reportedly received death threats.

At least 20 people, all members of the
Paez indigenous community, were
shot dead near the town of Caloto,
Cauca department, on 16 December
1991, when some 60 heavily-armed
men wearing hoods and combat
clothing burst into the building where
they were holding a religious cere-~
mony and opened fire. Those who
were not killed outright were tied up
and made to lie face-down on the
ground before being shot in the back.
A further 10 people were wounded in
the attack. President César Gaviria
visited the scene of the massacre
shortly afterwards and promised to
set up a commission to investigate.
Lawyer and university professor
Carlos Edgar Torres Aparicio and
lawyer Rodolfo Alvarez, both of whom
subsequently became involved in
investigating the massacre, were killed
in Cali, Valle department, in separate

COMOROS

International PEN reports that jour-
nalist Cheikh Ali Bakar Kassim (Index
2/1992) was freed on 2 December
1991 in an amnesty.

CONGO

On 20 January, troops fired on
supporters of Prime Minister André
Milongo in a week-long attempt to
topple the civilian leader. Three people
were killed and several wounded in
Bacongo, where Mr Milongo lives,
when soldiers opened fire on hundreds
of his supporters who ignored orders
to disperse.

COTE D’IVOIRE

The University of Abidjan was closed

International PEN records that Notre
Temps journalists Raymond Assoukou,
Bailly Diegou, Fidel Djessa and Marcel
Ette face charges of ‘insulting the
President’ following publication of
the 22 January edition of their paper,
which carried an interview with a
government critic.

CROATIA (EX-YUGOSLAVIA)

Paul Jenks (26), a British freelance
photographer working for -the
Frankfurt-based European Press-
photo Agency, died on 18 January
after being hit in the head by a sniper’s
bullet near Osijek.

Drazen Rendulic and Father Josip
Bogovic (/ndex 3/1992), who' were
originally feared killed, were released
on 24 January. Nikola Nikolic, also at
first feared killed (Index 3/1992),is in
hospital in Knin.

CUBA

Dissident poet Maria Elena Cruz
Varela (Index 2/1992) recently began
serving a two-year sentence in
Combinado del Sur prison outside
Havana for ‘defaming’ the state and
holding ‘illegal meetings’. Six other
members of the human rights group
of which she is president — Criterio
Alternativo — are also currently serv-
ing prison sentences: Fernando Velds-
quez Medina, Pastor Herrera Macuran
(Index 3/1992), Jorge Pomar
Montalvo, Gabriel Aguado Chavez,
Hubert Luis Matos Sanchez and
Eliecer Aguilar Lépez.

The mother of a man executed in
January has alleged that the govern-~
ment tried to buy her silence with
promises of jobs, medicine, hospital
treatment and even a colour television
set. Elia Diaz Betancourt said she was
warned by officials not to discuss the
case with neighbours or the press.
Her son, Eduardo, was one of three
men captured after allegedly making
an armed, clandestine entry into the
country last year. He was the only
one executed. ‘I think Fidel Castro.
didn’t dare shoot the othérs because
they had US passports,” Mrs Betan-
court said. The Spanish newspaper
El Mundo’s correspondent, Santiago
Aroca, who interviewed her and was
subsequently expelled from the
country, said he was beaten by police
who demanded to know who had
arranged the interview.

CYPRUS

International PEN records that the
car belonging to Alithia newspaper

INDEX ON CENSORSHIP 4/1992 35




editor-in-chief Alecos Constantinides
was destroyed by a bomb on 9
January, He had been the victim of a
similar assassination attempt in 1981
when working for another daily
newspaper.

DJIBOUTI

Following an outbreak of fighting in
the north in November 1991 between
government forces and the Front for
the Restoration of Unity and Demo-
cracy (FRUD), an armed opposition
group, the security forces rounded up
over 100 people and extrajudicially
executed at least 30 in Arhiba,atown
mostly inhabited by members of the
Afar ethnic group.

FRUD spokesman Dr Abatte Eboh
Adou, a former Health Minister, was
arrested on 17 December 1991 after
meeting a visiting French government
delegation, and was subsequently
charged with seeking to overthrow
the government, and murder, both
punishable by death.

mander in San Salvador, was re-
assigned to the Regional Association
of Central American Armies in
Guatemala, and Colonel Ciro Lopez
Roque, who was described by US
military advisers as incompetent, was
transferred from the army to become
director-general of the national pélicc.

The Secret Army of National
Salvation (ESSN)issued a death threat
on 6 January against 11 members of
the National Council of Churches
(CNI) — Santiago Flores, Flora
Carolina Fuentes, Medardo Gomez,
Julio Cesar Grande, Angel Ibarra,
Victoriano Jimeno, Hugo Magana,
Ignacio Meza, Carlos Najera, Roberto
Palacios and Luis Serrano — for

“alleged membership of the Salvadoran

Communist Party and for aiding the
FMLN guerrillas in the civil war. The
CNI was founded in August 1991 to
speak on behalf of the Protestant
churches in the country, and to
mediate between the FMLN and the
government,

EGYPT

According to an Amnesty Inter-
national report published in January,
thousands of people have been
arbitrarily arrested and detained
without charge or trial for months at
security police detention centres and
prisons ever since the imposition of a

State of Emergency in 1981. Political
prisoners are held incommunicado,
and many have been arrested simply
because of being related to someone
else sought by the authorities. Others
have reportedly disappeared. Most
of the victims are alleged members of
Islamic groups.

EL SALVADOR

Javier Pérez de Cuéllar ended his term
as secretary-general of the United
Nations on New Year’s Day by
overseeing a peace accord ending the
12-year civil war. The ceasefire was
scheduled to begin on 1 February.
The settlement included the complete
disarming of the major guerrilla
forces, the demobilisation of half of
the country’s 56,000-man army, and
a new police force, to include former
guerrilla fighters.. The war claimed
75,000 lives out of a total population
of five million; a further million were
made refugees. The authorities sub-
sequently announced plans to set up
a ‘Truth Commission’ to investigate
war crimes and human rights abuses
committed on both sides, and to
remove several top military officers
accused of crimes ranging from
bribery to human rights abuses. Other
‘hard-liners’ were expected to keep
their jobs, despite pressure from the
USA and human rights organisations.
Most of those being ousted from their
jobs looked likely to be assigned other,
high-level government positions.
Colonel Francisco Elen Fuentes, for
example, the infantry brigade com-

36

On 22 January, unidentified men
abducted Nuria Melendez de Grande,
the wife of journalist Julio Cesar
Grande (see above), releasing her the
following day after interrogating her.

The Christian Committee for the
Displaced People of El Salvador (Index
1/1992) received death threats on 24
January from the Secret Army of
National Salvation (ESSN), which
said its leaders would not live to see
the scheduled February ceasefire.

EQUATORIAL GUINEA

International PEN records the
arrest of Verdad newspaper editor
Placido Miko by security forces in
Malabo on 8 February, He was
reported to have been tortured in
custody to make him supply names
of people who ‘collaborated’ with
Verdad. Several people, including
opposition leaders, were arrested asa
result. Miko was charged with
‘insulting the Head of State and
disseminating subversive propaganda
inside Equatorial Guineaandabroad’.
Five copies of Verdad were scized by
the authorities.

GABON ’

International PEN records the arrest
on" 9 January and subsequent
expulsion from the country of
Cameroonian journalist Charlie Ebee
of Bucheron, an opposition news-
paper. He had been photographing
the Prime Minister’s house.

GEORGIA (EX-USSR)

On 9 January, South Ossetian leader
Torez Kulumbegov, held prisoner in
Georgia for over a year, was released.

On 22 January, Radio Thilisi carried
a Ministry of Foreign . Affairs

INDEX ON CENSORSHIP 4/1992

statement giving individual Georgians
the right to maintain personal contacts
with foreigners purely ‘on a private
basis’. Mémbers of interest groups,
however, including politicians, would
not be allowed foreign contacts
without authorisation, since these
might ‘cause damage to Georgia’s
international relations and its interests
abroad’,

GERMANY

On 11 December 1991, Belgrade TV
protested at an alleged - block on
transmission by the German Post
Office of a Belgrade TV journalist's
report from the EC summit in
Maastricht, accusing the German
Post Office of violating all inter-

national conventions on the free

flow of information.

On 1 January 1992, public access was
granted to the four million files on
East Germans and two millions files
on West Germans kept by the Stasi
(former East German secret police).
As the key instrument of Communist
state control, the Stasihad employed
85,000 full-time spies and hundreds
of thousands of part-time informérs.

On 20 January, the Belgrade daily
Politika Ekspres was withdrawn from
news-stands throughout the country.
That day’s issue carried an interview
with German intellectuals Gottfried
Nimietz and Peter Priskil, in which
according to reports by the federal
Yugoslav news agency Tanjug, they
had expressed fears concerning a poss-
ible repetition of events in World War
11 when Hitler’s Germany in cooper-
ation with the Vatican ‘broke
Yugoslavia and carried out a genocide
against the Serbian people’. Herman
Main, president of the Association of
Serbian Journalists, called the with-
drawal of the newspaper a ‘flagrant
violation® of the freedom of speech
‘aimed at a uniform informing of the
German public’.

GREECE

International PEN records that Ioannis
Alafouzos, owner of the Sky FM radio
station, which is known for its
criticism of the government, was
beaten and arrested on 29 January
after armed police raided his office
and ill-treated journalists there.

GUATEMALA

An estimated 66,000 Guatemalan
refugees living in Mexico are hoping
to return home under a plan being
worked out with the government,
which reportedly gave tentative
guarantees towards the end of 1991
that returning citizens would not
have to participate in civil patrols,
and would be given land on which to
farm. Observers monitoring the
negotiations, however, have ex-
pressed scepticism, commenting that

the unrest in the country would be
likely to prevent any large-scale
return of refugees.

David Eduardo Lorenzana Marroquin
was arrested on 6 January in con-
nection with the murder of British
journalist Anson Ng Yong, who was
found dead in his flat in Guatemala
Cityin July 1991 (Index9/1991). The
arrested man had been a friend of
Ng’s, whose relatives reportedly
believe the move may be part of an
attempted cover-up.

In his annual report to Congress,
Attorney-General Ramiro de Leon
Carpio said that human rights abusers
were literally getting away with
murder. In his 28 January address,
he admitted that ‘in assassination cases
with sufficient evidence to consider
political motives, we continue to
encounter a serious obstacle to
investigation, an unbreachable wall
of impunity’. The one area where
respect for human rights had
improved, he said, was his own: ‘I'm
still alive!”

International PEN records that two
journalists, Alvare Galves Mis and
Nestor Hernandez, reported receiving
death threats on 10 February.
Hernandez had published a photo-
graph of an army officer who allegedly
attacked him.

GUINEA

On 24 December 1991, 17 new laws
were introduced to provide a frame-
work fora democratic society. Based
on the Constitution approved by
referendumin 1991, the laws provide
for the establishment and registration
of political parties, and include
guarantees of press freedom. All but
three of the 33 existing political
associations had banded together in
mid-November 1991 to form the
Forum Democratique National.

HAITI

'Radio Antilles Internationale journalist

Jean-Mario Paul (Index 2/1992,
3/1992), was reported in February to
be seriously ill following torture in
Petit-Goave prison, where he had been
denied medical treatment and access
to his lawyer. Amos Antoine, who was
arrested in October 1991 for posses-
sion of clandestine newspapers, was
also reported to be in poor health
after being severely beaten in prison
in Jérémie.

Refugees repatriated from the USA
have reported abuse by the security
forces resulting in at least one death.
Over 40*double-backers’ — twice-fled
from Haiti — gave statements to the
UN High Commissioner for Refugees
(UNCHR)in February contradicting .
the US’s claims that returningrefugees
would face no harm. More than 14,000
refugees fled the island nation




following the 30 September 1991
military coup which overthrew the
democratically-elected government
(Index 1/1992). Some 10,000 of them
were being held in a tent city at the
US naval base at Guantanamo Bay
in Cuba, and although the ‘double-
backers® are being considered for
political asylum in the USA, repatri-
ations from the Cuban naval base
continue. '

International PEN records receiving
recent reports that writer and literary
critic Guy Laraque was killed near
his house in early December 1991;
that journalist Octalouis Denoyer was
reported to be detained in Petit Goave
prison in January 1992; thatjournal-.
ists Thony Belizaire and Evens Gabriel
were beaten by pro-Tontons Macoute
crowds on 7 January; and that
Nathaniel Sheppard Junior and Alan
Tomlinson, two foreign correspond-
ents who had been investigating the
burning of northern villagers’ houses
by local police, were briefly detained
and threatened by police with guns
and machetes on 12 February.

HONG KONG

International PEN records that a
Vietnamese teacher accused of print-
ing ‘counter-revolutionary’ tracts lost
her appeal against
recently. Before fleeing to Hong Kong,
she had lived underground for several
years after being arrested and raped
in custody. She was pregnant when
arrested and had a miscarriage as a
result of the rape. (See also box, page
34)

INDIA

Police teargassed a peaceful demon-
stration attended by journalists and
others which took place near the
Parliament House in New Delhi on 24
December 1991. The demonstrators
were demanding the setting up of a
parliamentary committee to look
into the labour laws concerning the
newspaper industry, and protesting
against the alleged retrenchment of
journalists and others at the Hindi-
language daily, the Navbharat
Times.

On 27 December 1991, Ghulam
Rasool, a reporter for the Telugu-
language daily Udayam, and his
friend Vijay Prasada Rao, were shot
dead by police in Andhra Pradesh.
Human rights groups claim they were
tortured before being killed. The
police, however, maintain that they
were ‘Naxalites’ (left-wing extremists)
who died in an armed encounter.
Rasool’s colleagues believe he was
killed because of his writings about the
involvement of police officials in
land-grabbing deals.

An épisodc of Kayar (The Rope), a
television serial directed by well-
known film-maker M S Sathyu, was

repatriation

censored in the last week of December
1991 by the state-owned television
authority Doordarshan. A sequence
showing one of the programme’s
key characters embracing a woman,
then meeting another woman, was
deleted on the grounds that it might
‘encourage promiscuity’, and a scene
showing the bare legs of a pregnant
woman who is removing her clothes
in front of her uncle in a desperate
attempt to save her life, was also
declared ‘unfit for family viewing’ and
cut out. Sathyu subsequently filed a
case against this ‘highhandedness’ in
the Delhi High Court.

On 3 January, Ram Singh Biling (35),
a reporter for Az Di Awaz and Ajit,
two Punjabi daily newspapers pub-
lished in Jallandhar, and district
secretary of the Punjab Human Rights
Organisation (PHRO), was reportedly
taken into policy custody.

[ On 21 January, Gurmeet Singh,

president of the Des-Punjab Student
Union and editor of the Punjabi
newspaper Paigam, was arrested and
detained for a few days by police in
Sangrur district together with Harpeet
Singh, another student. Two other
members of their group had been
arrested on 15 January, and were
killed the same night.

INDONESIA

In the aftermath of the 12 November
1991 Dili (East Timor) massacre (Index
2/1992,3/1992), three Jakarta-based
human rights groups have reportedly
been under pressure from the security
forces not to investigate the incident.
Infight (the Indonesian Front for
Human Rights), the League for the
Defence of Human Rights (LPHAM),
and Yayasan Hidup Baru (the New
Life Foundation), which had planned
to send a four-person team to Dili
shortly after the massacre, were
prevented from leaving Jakarta, and
activists from all three organisations
were summoned for questioning by
the army’s security agency. Two of
them were subjected to daily
questioning, placed under town arrest
and confronted with transcripts of a
number of telephone conversations
based on a regular tapping of their
lines between 20 November and 7
December 1991. According to a
government announcement on 27
February, six soldiers, including two
generals, were found guilty of
misconduct in connection with the
massacre. The announcementdid not
disclose what punishment, ifany, had
been imposed on them. An earlier
Amnesty International report (re-
leased on 6 February), found that the
mandate and working methods of the
government-appointed National
Commission of Inquiry investigating
the massacre had been fatally flawed,
and judged its findings unacceptable.
According to Amnesty, the govern-
ment’s and the military’s response

was inadequate and inappropriate.

Several dozen foreign journalists —
including some from Australia, the
USA and Hong Kong — have been
blacklisted from entering the country

“for security reasons’, according to

Roni Sikap Sinuraya, director-general
of Immigration.

International PEN records that writer
Arswendo Atmowiloto (Index 7/1991)
recently had his five-year sentence
reduced by six months on appeal.

IRAN

International PEN records no change
in the circumstances of Khorassan
editor Hojat Mussavian (Index
3/1992), or of translator and former
Tudeh Party activist Mariam Firouz
(Index 9/1991). .

IRELAND (REPUBLIC OF)

Inaninterview on the late-night variety
show Nighthawks on 16 January, Sean

Dobherty, a former close associate of .

the then Taoiseach (Prime Minister)
Charles Haughey, alleged that
Haughey himself and other members
of his cabinet had known about the
1982 tapping of telephones belonging
to political journalists Geraldine
Kennedy and Bruce Arnold. When the
tapping was made public in 1983,
Doherty had taken full responsibility
himself, and had resigned from the
Fianna Fail whip. At a press confer-
ence on 21 January 1992, Doherty
claimed he had at the time personally
delivered transcripts of the telephone
conversations to Mr Haughey, who,
he alleged, never expressed any
disapproval. Charles Haughey
resigned as Fianna Fail leader in the
wake of the new allegations.

ISRAEL AND THE OCCUPIED
TERRITORIES

On 19 December 1991, Ibrahim Al-
Zaneen, a reporter for Al-Bayader
Al-Siyasi, was sentenced by a military
court in Gaza to 26 months’ imprison-
ment on ‘security charges’.

Journalist Fayez al-Wahidi had his
ID card and permit to crossthe Green
Line confiscated by the Israeli
authorities on 23 December 1991. He
was told he was forbidden to leave the
Gaza strip, where he lives.

International PEN records that
Marwan Hassan Mohammad Afaneh,
Thab Muhammad Ali al-Ashkar, Khader
Ataya Khater Mehjez, Sami Ataya Abu
Samhadani and Hassan Abdallah
Hassan Sha’aban Rafati are in custody

“and face possible deportation in

retaliation for the January killings of
settlers in the Occupied Territories
(although four of them had been in
administrative detention at the time
of the killings); and that journalist
Adnan Damiri, who has spoken out

against Arab vigilante groups in the
Occupied Territories, was attacked
with axes and sticks on 6 February
on the West Bank. :

KAZAKHSTAN (EX-USSR)

On 30 January, KazTAG-TASS
reported that the Kazakh Union of
Journalists had appealed to the
government to exempt newspapers and
journals from VAT and increase the
periodical publication budget without
increasing prices — thereby protecting
jobs. Higher electricity rates may also
mean a reduction in radio and
television broadcasting.

KENYA

On 5 January, police officers and
security agents impounded - about
30,000 copies of the weekly magazine
Society from its printers, Kenya Litho
Ltd. The government then took out
an injunction preventing its distri-
bution. Its editor, Pius Nyamora, was
reported to be in hiding.

Professor Wangari Maathai, Josephat
Karanja, James Orengo, George
Njanja, Wanguhu Nganga, Virginia
Wamboi Otieno, Kimaniwa Nyoike and
Abdulkadir K Hassan, all members of
the Forum for the Restoration of
Democracy (FORD), who held a press
conference in Nairobi on 10 January
at which they announced that they
had evidence proving that the
government intended to hand over
power to the army, were arrested
between 13 and 15 January and
charged with ‘publishing a false
rumour which is likely to cause fear
and alarm to the public’ before
being released on bail of Ksh100,000
(around US$3,500).

- Following interventions by the
British and German governments, the
authorities in Nairobi granted FORD
spokesman "abroad Raila Odinga
written permission to return to Kenya.
He had been refused a visa in mid-
January despite an official announce-
ment that all Kenyan exiles were free
to return home.

On 15 January, George Owour and
Njenga Munyori of the Daily Nation
were manhandled and detained briefly
by Nairobi police officers. They had
been trying to cover a secret local
government meeting about land
allocation. Two other correspondents
of the newspaper, Humphrey Karega
and Peter Kamau, were served with
intimidatory warnings by Joseph
Kamotho, a top KANU politician.
Peter Kamau was threatened with
death for reporting on the remote
Turkana district.

International PEN records receiving
recent reports that journalist Jim
Wallace Gichere is paralysed from
the waist down after police reportedly
threw him out of a window in

INDEX ON CENSORSHIP 4/1992 37




November 1991, in an attack which
may have been linked to Gichere’s
friendship with opposition politician
Kenneth Matiba; and that writers
Ngotho Kariuki and Edward Oyugi
(Index 10/1991) were released on bail
on 14 February 1992 pending the
outcome of their appeal against their
seven-year sentence. They are both
reported to be in bad health.

LATVIA (EX-USSR)

In February, the Association of
Editors and Publishers of Latvia
appealed to the world for help in the
face of an acute paper shortage.
Former USSR suppliers were unable
to fulfil contracts, and most news-
papers and magazines had used up
their paper reserves. Many could close.

LEBANON

International PEN records receiving
recent reports that Reuters stringer
Shawki Fahs was kidnapped by Israeli
forces on 20 December 1991 and held
for 36 hours, possibly in an attempt
to pressurise Arab guerrilla groups to
release captive Israeli airman Ron
Arad; and that writer Mustapha Jeha,
who had been critical of Muslim

fundamentalists and leftists, was shot .

dead on 15 January 1992 in the
Christian quarter of Sbtiye. -

LIBERIA

Journalists Isaac Bantu and Dan
Brown were detained on4 January at
Caldwell by Independent National
Patriotic Front of Liberia (INFPL)
rebels. They were released three days
later. A subsequent statement from
the INFPL said they had been held
for discouraging coverage of an
INFPL press conference on 2 January.

The ECOMOG peace-keeping force
recently mounted a security guard
service for the offices of the Inquirer
néwspaper following threatsin Janu-
ary of attack by breakaway INFPL
leader Prince Johnson if the paper
continued writing articles ‘critical of
him.

MALAWI

According to recent reports received
by Amnesty International, 19 long-
term detainees are still held at
Mikuyu prison near Zomba. An
unknown number are held elsewhere.
Mary Sikwese, held at Maula prison,
Lilongwe, who was arrested in 1989
for alleging that the police were
responsible for her brother’s death in
custody, was apparently promised
that she would be released in
February 1991 if she retracted her
allegations, but she refused to do so.

allow Amnesty International to set up
a branch in the country despite the
fact that the National Human Rights
Society of Malaysia had been granted
permission to operate as a legal
organisation in June 1991.

the authorities were deploying more
than 75,000 troops along the country’s
border with Bangladesh, and had
intensified persecution of Muslims,
causing thousands more to flee across
the frontier.

January 1964 invasion by US forces
prompted a police crackdown on
suspected associates and sympathisers
of ex-President Noriega (deposed in
1989), with numerous raids in and
around Panama City. Police detained

On 5 February, police arrested
Anderson Mutang Urud, a member of
the Kelabit ethnic group (in Sarawak),
and detained him at a local police
station: Andy Mutang, as he is
popularly called, is 2 member of the
Sarawak Indigenous People’s Alli-
ance (SIPA), a group established in
1991 to operate an information and
research centre promoting sustainable
land use and work with indigenous
communities affected by logging. His
arrest was thought to be connected
with his protest against logging during
the visit of the Canadian opposition
MP Svend Robinson.

According to an Amnesty Inter-
national report published in January
entitled Union of Myanmar: A long-
term human rights_crisis, profound
and bitter political strife continues,
with political opponents engaged in
various anti-government activities still
being arrested and sentenced to prison
terms or, in some cases, to death by
the ruling State Law and Order
Restoration Council (SLORC).

On 17 January, Asia Watch
published a report entitled Human
Rights in Burma (Myanmar) in 1991,
listing the names and conditions of
those detained.

MALI

On 2 October 1991, the Ministry of
Defence brought a defamation suit
against Yeelen and Le Scorpion for
articles it alleged disseminated ‘false
and slanderous information’ which
could ‘create divisions withinthe army
ranks’. The case was, however,
dropped on 19 November 1991.

MAURITANIA

Nouakchott lawyer Alpha Wane, local
co-ordinator of the Union of Demo-
cratic Forces Boubacar Messaoud,
former Justice Minister Yedalli Ould
Cheikh, lawyer and former Mayor
Hamdi Ould Mahjoub, Ladji Tandia
and Cowmba Sy, who were all arrested
in Nouadhibou, the country’s second
largest town, on 26 January while
waiting to hear results of the
presidential election, were subse-

quently released. Around 100 people -

remained detained.

MEXICO

Intruders recently broke into the

‘editorial office of Etnias magazine,

the only journal in the country
produced specifically for indigenous
people, and stole money and equip-
ment. Editor Genaro Bautista said
that he and his staff were bemg
harassed by the police.

MOLDOVA (EX-USSR)

On 28 January, Moldovapres reported
that Minister of Internal Affairs Ton
Costas had appealed to the Inter-
national Helsinki Federation for
Human Rights regarding ‘armed
provocations’ by ‘hard-line Com-
munists’ on the left bank of the
Dniester against Moldovan officials
and their families.

International PEN records no change
in the circumstances of Win Tin, Min
Thien Kha, Ma Thiengi, Kyi Hia, Min
Lu, Myo Myint Nyein and Sein Hlaing
(Index 8/1991), or of Aung San Suu
Kyi (Index 2/1992).

‘NICARAGUA

International PEN records receiving
recent reports that Pablo Emilio
Barreto of the opposition newspaper
Barricada was one of 49 people accused
of being involved in the November
1991 arson and ransacking of the
office of the Mayor of Managua,
Arnoldo Aleman, who had been
accused of instigating the bombing
of the tomb of Sandinista leader Carlos
Fonseca, and that Barreto was briefly
detained in December 1991 and placed
under house arrest until the charges
against him were thrown out of court.

NIGERIA

60 students expelled in August 1991
from Obafemi Awolowo University,
Ile-Ife, Osun state, reportedly won
their case of wrongful dismissal in
December 1991. The court ruled that
their constitutional rights had been
violated.

According to the Civil Liberties
Organisation (CLO), some 30 people
including Dr Nwogu Okero, John
Udeogu (18), Chika Emenyi, Wasiu
Muniru, Kayode Oladimeji, Andrew
Esiri, Dele Ojo Chidi Nwaguma,
Godwin Oshodin, Mohamed Kabir
and Ajete Kossi, a Togolese, were
extrajudicially killed by the police
during 1991. The CLO particularly
condemned the killing by police of
Busoye Agunboye (15) and Yetunde
Asade (12) by officers shooting
into the bus in which they were riding
in September 1991.

20 people for interrogation following
the bombings and claimed to
have found several ringleaders, but
after initially assessing a fire in the
offices of the newspaper Panama
America on 25 January as having also
been caused by a bomb, they changed
their minds two days later. Deputy
Attorney-General Rogelio Arosemena
dismissed the initial suspicion of a
bomb in this case as part of a
‘generalised psychosis among the
population’. President Guillermo
Endara had earlier accused Panama
America and Critica Libre of having
deliberately published false stories
about his government, but the papers’
publisher, Rosario Arias de Galindo,
denied any campaign against either
Endara or his government.

PERU

International PEN records that Pedro
Yaranga, secretary-general of the
Journalists Union in Ayacucho, was
arrested on 7 January and accused of
being an accomplice in the October
1991 murder of journalist Antonio
Huacachi Chavez (Index 2/1992). He
was released on 13 January after the
judge found there was no evidence
against him.

PHILIPPINES

According to a statement issued on
23 January by the country’s National
Union of Journalists (NUJP), police
have been secretly classifying jour-
nalists as either ‘friendly’ or ‘critical’
of the Philippine National Police
(PNP)in a clandestine operation that
has raised fears of an impending
crackdown on the media. According
to documents obtained by the NUJP,
the operation (code-named ‘Oplan
Malunggay’) began on 21 October
1991 with instructions to regional PNP
commands to hold ‘discreet back-
ground investigations’ on journalists
‘consistently critical of the PNP in
particular, and the government in
general’. The Philippine Movement
for Press Freedom (PMPP) has
expressed particular concern that
‘Oplan Malunggay’ may be related
to the widely-rumoured ‘Oplan Noel’
(no elections), reportedly launched
by military plotters to thwart the 11
May general election.

International PEN records that the
charges against scriptwriter Rosalie
Matilac (Jndex 3/1992) were dismissed
on 26 August 1991; and that journalist
Roberto Roldan (Index 1/1992) was
released in January 1992.

MALAYSIA p

MYANMAR

PANAMA

In January, the authorities refused to

38

According to press reports in January,

INDEX ON CENSORSHIP 4/1992

A series of bombings marking ‘the

POLAND

Following protests in January by the




Polish Council for Christians and
Jews against the recent publication
by the Cracow-based publishing
house, Werset, of a Polish translation
of Hitler's Mein Kampf, the Gdansk
prosecutor’s office banned further

distribution of the book on 17

January. In Krosno, on 20 January,
the public prosecutor opened an
inquiry, while police closed down the
Scripta Manet publishing house,
which had been acting on behalf of
Werset.

ROMANIA

Following a meeting on 3 January
between Prime Minister Theodor
Stolojan and representatives of the
Democratic Convention (which
includes 14 political and other
groupings), a commission was set up
to supervise media coverage of the
election campaign. The Democratic
Convention had asked for guarantees
concerning the ‘neutrality’ of
Romanian Television.

On 7 January, Writers Union
president Mircea Dinescu stated that
the rising price of books and magazines
was making them inaccessible to
large sections of the population. He
called on the government to support
Romanian culture with subsidies.

RUSSIA (EX-USSR)

On 18 January, former KGB chair-
man Vadim Bakatin said that he had
resigned in December 1991 because
of an antagonistic press campaign
co-ordinated by the Russian KGB
following his attempts to reform the
organisation. He said that the KGB
was still influential, even in ‘liberal’
publications which had published
attacks against him, but not his official
response.

In January, the former Soviet news
agency TASS changed its name to
the Russian Information Telegraph
Agency. The new agency combines
TASS and the semi-official agency
Novosti. It claims to be free of political
control but will continue toactasa
channel for official Russian govern-
ment statements. (See also
BELARUS.) ;

papers, from bankruptcy.

According to a February report by
the International Press Institute, N
Pereditsky, editor-in-chief of Demo-
kratichesky Don, was dragged from
his flat by men in Cossack dress who
waved Cossack lashes at him. Shortly
before the incident, Pereditsky had
published an article critical of the
Cossack movement.

On 4 February, the Moscow city
government announced a ban on all
rallies in Red Square except those
sponsored by the government. It also
announced plans to charge a fee for
rallies which stop traffic. The Interfax
news agency reported that all marches
and rallies had been banned through-
out Moscow for the weekend of 8-9
February.

The last 10 inmates of the Perm 35
prison camp were released on 7
February. Human rights activists,
however, say that there are still more
than 100 people imprisoned in Russia
for refusing to perform military
service.

International PEN records that jour-
nalist Vladimir Verbitsky, who was
due to go on trial before the military
prosecutor in February for ‘disclosing
military secrets’, could face a prison
sentence of up to two years.

RWANDA

According to Amnesty International,
at least 24 journalists have been
arrested during the past two years
and some brought to trial in con-
nection with articles considered by
the authorities to be critical of
government officials or policies. A
government communiqué broadcast
on | December 1991 on Rwandese
state radio accused some newspapers
and political parties of being on the
payroll of the Rwandese Patriotic
Front.

International PEN records that Isibo
editor Sixbert Musangamfura (Index
10/1991) was arrested by soldiers on
16 January and accused of ‘drug
trafficking’, although this was widely
thought to be a pretext. He was freed
shortly afterwards.

In late January, Eduard Sagaleyev,
deputy chairman of TV Ostankino
(formerly ‘Gostelradio’), said that the
government was trying to exercise
financial control over the media. Paper
and printing costs as well as postage
costs were being raised selectively.
Local journalists comtplained of
pressure to give only positive coverage
to Boris Yeltsin’s government.

On 4 February, following wamnings
from editors that the January price
increases in particular were threaten-
ing media operations, Boris Yeltsin

pledged to help save the media,

especially large-circulation news-

SIERRA LEONE

National Democratic Party (NDP)
chairman Dr Alusine Fofanah, and
George Khoryama, editor-in-chief of
The New Breed newspaper, have been
charged with criminal libel in
connection with an article inthe 8-13
January edition of the opposition
newspaper, which published what it
claimed were the unedited minutes of
a secret meeting of the ruling APC
party allegedly held on 12 December
1991 in the office of the Inspector-
General of Police to discuss pro-

| longing the war against the rebels.

According to the Criminal Investi-
gation Department (CID), which
denied any knowledge of the meeting,
some of the officials said to have
attended were out of the country at
the time. George Khoryama appeared
in court in Freetown on 6 February,
but the case was adjourned due to the
absence of Dr Fofanah, who had left
the country on 16 January. Khoryama
was released on bail. Another editor,
Siaka Massaquoi of The Vision, was
arrested on 17 January and detained
for three days in connection with the
same edition of The New Breed, but
no charges were brought against him.

Castells, a lawyer from San Sebastian

‘and a member of the Basque Herri

Batsuna Coalition, opened on 27
November 1991, having been referred
to the Court by the FEuropean
Commission of Human Rights in
March - 1991. Castells had been
sentenced to a one-year jail term for
‘insulting the government’ following
his publication of an article in 1979
in which he drew public attention to
the violence committed by right-wing
armed groups against Basque citizens,
and had alleged that the government
was responsible for such groups
operating with complete impunity.

SLOVENIA (EX-YUGOSLAVIA)

SRI LANKA

On 28 January, the trial of Yugoslav

People’s Army (JNA) Major Danilo
Radovanovic, charged with the
murder of Austrian journalists Nikolas
Vogel and Norbert Werner (Index
10/1991) at Brnik airport near
Ljubljana in June 1991, opened in
Kranj. On 30 January, the Tanjug
news agency reported that when the
defence had put a question to a witness
in Serbo-Croat, the prosecution had
interrupted, saying that the Slovene
Constitution did not allow the use of
Serbo-Croat in the proceedings, but
would only permit minority languages
such as Hungarian or Italian. When
the lawyer continued in Hungarian,
however, no one else in the court
could understand, and the prosecutor
eventually allowed the defence to
continue in Serbo-Croat. ’

SOUTH AFRICA

On 10 January, police confiscated 10
adult comic books from a Johannes-
burg bookshop specialising in comics,
science fiction and the bizarre.
Included were four graphic novels by
Spanish artist Milo Manarasan, the
Love and Rockets comic magazine by
the Spanish-American Hernandez
brothers, and From Hell by Alan
Moore, none of them banned titles.

On 11 January, the Afrikaner
Weerstandsbeweging (AWB) refused
to allow Time magazine photographer
Peter Magubane to take photographs
at their rally in Ventersdorp,
indicating that if a black reporter came
there would be trouble.

‘International PEN records Themba

Khumalo (Index 7/1990) as still in
jail. ) : .

SOUTH KOREA

International PEN records that writer
Jang Myung-guk (Index 8/1991) is
assumed to have been released in
mid-January on expiry of his sentence.

SPAIN

A hearing by the European Court_ of
Human Rights of the case of Miguel

At the end of January, a report
commissioned by President Premadasa
found members of the army guilty of
having deliberately killed 67 civilians
in a village in the east of the country
in June 1991. It was the first time the
government had so thoroughly
investigated alleged atrocities by its
troops. Details of the report were
published a week before Sri Lanka’s
Western aid donors met to decide
annual aid.

International PEN records the dis-
appearance of Thiagarajah Selvanithy,
poet and founding editor of the
feminist magazine Tholi, who was
abducted on 30 August 1991 from
her home by members of the
Liberation Tigers of Tamil Eelam.
The Tigers apparently said they would

‘question her about allegations that

she had passed on information to
journalists and release her the same
day, but there has been no word since.

SUDAN

Samuel Aru Bol (Index 3/1992) was
released on 23 December 1991.

Amnesty International has expressed
concern for the safety of Mohamed
Bakhit Daldum and eight other men
who remain detained uncharged in
Lagoula garrison in Western Sudan,
following the extrajudicial execution
of 19 others from the Nuba mountains
of South Kordufan, who were also
detained by the army in November
1991 on suspicion of being linked to
the rebel Sudan Peoples Liberation
Army (SPLA). Another seven of their
number were transferred to El-obeid,
where they were apparently put on
trial, the outcome of which is not
yet known.

SWITZERLAND

International PEN records that Jean-
Claude Buffle and Jacques Pilet of
Hebdo magazine were sentenced on
17 December 1991 to a 10-day
suspended sentence and a fine of 5,000
Swiss francs for ‘defamation’ after
alleging that a wealthy banker was
linked to drug-trafficking.

INDEX ON CENSORSHIP 4/1992 39




TAIWAN

International PEN records that former
reporter Chen Wan-chen was arrested
on 8 February and charged with
‘preparing to commit sedition’,

TADJKISTAN (EX-USSR)

On 4 February, Radio Rossii reported
that Russian periodicals were no longer
on sale in Dushanbe news-kiosks
because their prices were too high.
The report blamed the monopoly still
enjoyed by Soyuzpechat, the distri-
bution agency.

TUNISIA

International PEN records that writer
Mohammed al-Nouri (Index 2/1992)
was not released on expiry of his
sentence in mid-1991, and that the
government has said he remains
detained because an investigation is
being conducted into claims that he
was involved in alleged armed plots
by the Islamic al~Nahda movement
to overthrow the government; that
Hamma Hamami, editor of Al-Badil,
the Communist Workers Party
weekly, was arrested on 15 January,
reportedly on criminal charges for
possible involvement in a fight,
although there are fears that his arrest
may be part of a crackdown on
Islamicists and leftists following the
coup in Algeria (Index 3/1992); and
that Al-Fajr editor Hamadi Jebali
(Index 48&5/1991) and Le Maghreb
editor Omar S’habou (Index 9/1991)
are still in jail.

TURKEY

The January issue of the monthly
Demokrat was confiscated because
of an article by sociologist Ismail
Besikei entitled ‘The Kurds should
constitute their national assembly’,
"The same day, Edip Polat’s book We
Have Turned Dawns into Newroz (see
below) was confiscated and its
publisher, Hikmet Kocak, interrogated
by the public prosecutor.

On 14 January, the fourth issue of
the monthly Newroz was confiscated,
(its three previous issues had also been
confiscated), and on 18 January,
Newroz editor Remzi Bilget was
arrested in Istanbul for ‘separatist
propaganda’. -

On 21 January, the Erzurum office
of the daily Hurriyet was raided and
stoned by 3,000 Muslim fundament-
alists because its sister weekly
Tempo had published an illustration
depicting the Prophet Mohammed.

On 28 January, the 26 January issue
of the weekly Yeni Ulke was
confiscated for ‘separatist propa-
ganda’, . N

On 6 February, Yasar Gunaydin, the
chief State Security Court prosecutor
in Istanbul, was killed by urban
guerrillas outside his home in the
coastal Kumkapi district. His guard
and driver were also killed. The
identity of their attackers was not
immediately known, but the revo-
lutionary left-wing Dev-Sol organisa-
tion and the separatist Kurdish
Workers Party (PKK) have both
claimed responsibility for similar
attacks in the past.

International PEN records that Deniz
Teztel of Gunes (Index 3/1992) was
released on bail on 17 January; that
Yeni Ulke correspondents Ali Cihat
Unlu and Rifki Turan were detained
in Mus on 21 January; that Sinami
Orhan of Akdogus was given a three-
month suspended prison sentence for
‘belittling Alpaslan Turkes’ and is
currently serving a 43-month sentence;
that journalists Rafet Balli and Yalcin
Kucuk have been charged with
‘disseminating separatist propa-
ganda’; that a number of journalists
have been briefly detained recently,
including Musa Agacik (Newroz),
Mukaddes Celik (Emegin Bayragi),
Guzel Aslaner (Emegin Bayragi), and
Bahri Kayaoglu, Yahya Kocoglu and
Nazim Taban (Emegin Bayragi); that
several journalists have been attacked
recently by security forces, including
Tarik Akcan (New South News),
Mehmet Aslan (Anatolian News
Agency), Arap Filiz(Cumhuriyet) and
Suat Toktas (Gunaydin); and that
Ismail Besikei and his publisher Unsal
Ozturk were arrested on 12 February
because of Besikei’s book, Letter to
UNESCO. They were released after

‘| several hours.

USA

On 10 December 1991, the then-
Secretary of - Commerce Robert
Mosbacher defied a Congressional
subpoena to turn over computer tapes
correcting the 1990 census, and failed
to appear in order to explain why.
An under-secretary claimed that
Mosbacher did not have to appear
because Congress ‘used the wrong
form’. Census figures are used in
determining election districts and
some federal aid. The 1990 census
has been criticised as highly in-
accurate, especially in its count of
blacks, Hispanics, and the homeless,
but Mosbacher decided last summer
not to use the corrected figures.

In honour of the 200th anniversary
of the Bill of Rights, on 12 December
1991, the American Bar Association
released the results of a poll it had
commissioned last summer. Of 507
people asked multiple choice
questions, only 33% could identify
the Bill of Rights as the first 10
amendments to the Constitution, and
only 9% knew that its purpose was to
restrict abuses by the federal
government,

40 INDEX ON CENSORSHIP 4/1992

Ruling against The New York Times,
a federal judge decided in December
1991 not to order NASA to release a
tape from the space shuttle Challenger
that exploded in 1986, finding that its
release would invade the privacy of
families of the astronauts killed in
the explosion. The Times had argued
that releasing the tape might help to
determine the cause of the explosion.

General Electric, which had recently
announced that it would be ending
its sponsorship "after 1992 of TV
environmental specials created by the
National Audubon Society, denied in
December 1991 that its decision had
been affected by protests, such as a
boycott by loggers and ranchers, over
programme content,

‘'WMUR, the main television station -

in New Hampshire, refused to air an
advertisement about AIDS produced
by ACT-UP, an AIDS activist group,
in January on the grounds that the
visuals wetre ‘too sexually explicit’,
New Hampshire was awash with
presidential candidates at the time,
and ACT-UP had hoped that the
advertisement might encourage the
campaign debate to focus on the
AIDS epidemic.

On 6 January, Stephen Comley, a
Massachusetts anti-nuclear activist,
was ordered by a federal judge to
turn over recordings he had made of
telephone conversations with a
Nuclear Regulatory Commission
official. Comley, who claimed that
the subpoena was meant to frighten
nuclear whistleblowers, said he would
appeal.

Gulf War conscientious objector on
moral grounds Captain Yolanda
Huet-Vaughn (Index 1/1992) had her
30-month prison sentence reduced to
15 months on review in January.

USSR

Lithuania
On 30 November 1991, five news-
papers declared a strike and printed
an open letter to the government
calling for a halt to economic and
political -assaults on the press. The
protest followed a government
decision to implement 25% VAT on
newspapers, to restrict access to
newsprint supplies for independent
newspapers, and to take over papers
associated with the former Com-
munist Party, On 7 December, the
plans were withdrawn although the
new tax remained in force. In January,
the Lithuanian Journalists Union was
de-registered, but it was later invited
to re-register following a protest from
the International Federation of
Journalists. )

See also BELARUS, GEORGIA,
KAZAKHSTAN, LATVIA, MOL-
DOVA, RUSSIA, TADJIKISTAN

and UZBEKISTAN.

UZBEKISTAN (EX-USSR)

On 21 January, Radio Rossii reported
that Uzbek student leaders were
planning to carry out their own
investigation into clashes between
demonstrators and militia which
began on 6 January, since they wete
dissatisfied with the government
version of events (Index 3/1991). On
22 January, the Erk Party newspaper
published an appeal from opposition
writers and political figures demand-
ing that the commission’s findings be
made public,

VENEZUELA

El Nacional newspaper photographer
Jesus Castillo was reportedly beaten
by police who gave him electric shocks
and confiscated his camera during a
student demonstration at the
country’s Central University in
Caracas on 23 January; and El Globo
photographers Luis Davila and Juan
Camacho, who were also covering the
student demonstrations, were re-
portedly injured quite deliberately by
police using buckshot.

The remains of at least 40 prisoners
were recently discovered in a mass
grave at a prison in the central city of
San Juan de Moros. The discovery
has raised serious questions about
the country’s judicial system. Cutrent
inmates have accused the prison
guards of murder, but the guards
claim that prisoners themselves carried
out the killings during a prison
rebellion last year.

El Nacional, the country’s leading
newspaper, was briefly closed by the
government following a failed military
coup on 4 February. The paper had
published articles critical of the
government, and President Carlos
Andrés Pérez claimed thesc were
contributing to continuing unrest. The
ban on the paper was lifted on 10
February following a meeting between
the President and the country’s top
publishers. £/ Nacional editorAlfredo
Peiia has reportedly been harassed
repeatedly in recent months, as has
press commentator José Vicente
Rangel, also a well-known critic of
the government.

VIETNAM

International PEN records no change
in the circumstance of Dong Van Kha,
Le Manh That, Pham Van Thuong
and Phung Quan and his wife (Index
3/1991).

YUGOSLAVIA

Croatia

In early January, Croatian TV banned
the screening of all films dealing with
both the First and Second World Wars
which portray Germany as the




aggressor. Among European Com-
munity members, Germany took the
lead in supporting Croatia’s declara-
tion of independence (see below).

On 6 January, Cristian Wiirtenberg,
a Swiss journalist who had joined the
First International Croatian Platoon
in November 1991, was killed near
Osijek.

On 7 January, a federal airforce jet
fighter shot down a European
Community helicopter over Croatia,
killing all the five members of an EC
monitoring team on board.

Distribution of the 8 Januaryissue of
the independent weekly Slobodni
Tjednik was banned and all copies
confiscated by order of the Ministry
of Information. The paper’s publi-
cation of an article giving defence
details was alleged to be in breach of
paragraph two of the decree on
information activities during a state
of war.

Croatia’s independence was formally
recognised by all members of the
European Community on 15 January.
The republic had originally declared
its independence on 25 June 1991.
(See also CROATIA.)

Montenegro ,
On 17 January, Parliament adopted
a declaration proposed by the Goli

Otok association condemning human '

rights violations and the abuse of
power. The association was founded
by former political prisoners.

On 22 January, Montenegrin TV
announced it would no longer
broadcast ‘advertisements of a political
nature’. Opposition parties con-
demned the decision as ‘totalitarian
control of information’, noting that
the ban followed the recent banning
of a TV broadcast giving information
about a meeting to discuss the
sovereignty of Montenegro, and
condemning this act as a violation
of the civil right of access to political
information.

Serbia :

On 24 December 1991, Dusan
Brankovic (37) and Goran Stankovic
(28) from Aleksinac, Serbia, were
sentenced by the Nis military court
to 15 and nine months’ imprisonment
respectively, for ‘undermining the
military and defensive power of the
state’ under article 121 of the federal
criminal code. They had been mobilised
as reservists in the Yugoslav National
Army (JNA) in October 1991, and
were sent to the battle front in the
village of Dalj, Croatia, on 10
October, but sent back to Serbia
together with some 300 other reservists
after objecting to what they alleged
was the inadequacy of their training.
Both were freed following sentencing,
pending appeal. '

On 26 January, the Yugoslav People’s
Army (JNA) released 270 prisoners
at the Bosnian-Croatian border,
mostly civilians . from Vukovar,
Borovo Naselje and Star Gradiska.

According to a Croatian prisoner-of-
war released from Sremska Mitrovica
prison in January, Marin Vidic-Bili

(Index 2/1992), representative of the’

Croatian government in Vukovar at
the time of its occupation by federal
army and Serbian forces in November
1991, is currently held in the prison.

International PEN records that Ser-
bian poet Bela Csorba was arrested
on 7 February because he spoke out
in favour of peace in Yugoslavia. He
was released on 12 February.

Kosovo: A report issued on 19
December 1991 by the Democratic
League of Kosova (LDK), stated that
the Serbian authorities had banned
the Albanian daily newspaper Rilindja
as well as all broadcasts in Albanian
on Radio and Television Prishtina,
and had dismissed more than 1,400
Albanians from their jobs. State
‘financing was also being withdrawn
from the Kosova Writers Association
and from the Rilindja Publishing
House, as well as from the publications
Fjala, Zeri I Rinise, Shkendija,
Kosovarja, Bujku and Bota E Re. The
same report stated that the Serbian
regime had appointed a new, Serbian
senior management at Kosova
Textbooks, the sole Albanian-
language textbook publisher in
Yugoslavia, where 65 out of the 66
staff are Albanian.

Recent reports received by Amnesty
International concerning ethnic
Albanians - Mentor Kaci, Sokol
Dobruna, Zebel Sadiku, Deli Hagjocaj,
Nuhi Bytygqi, Palush Palushaj, Naim
Krasniqi, Afrim Morina, Qerkin Peci,
Sadik Mula and Sejdi Veseli, who were
arrested in Kosovo in late December
1991 and charged with various
offences including ‘association with

the purpose of carrying out hostile |-

activities’ and ‘directing and infiltrat-
ing armed groups, arms and muni-
tions into the territory of the Socialist
Federal Republic of Yugoslavia
(SFRYY’, suggest that they may have
been tortured or otherwise ill-treated
following their arrest. They were
reportedly denied access to their
lawyers, who were in turn denied
access to their clients’ case files.

A letter from the Kosovo Journalists
Association addressed to the Brussels-
based International Federation of

“Journalists was published in the

Prishtina daily Bujku on 10 January.
It accused journalists from Tanjug,
the federal-controlled news agency,
of being ‘completely in the service of
Serbian hegemonism and theso-called
Federal Army’. Tanjug, which
reported the text of the letter, denied
.the accusation.

On 12 January, Sanije Gashi (48),
editor-in~chief of the Albanian-
language women’s magazine Koso-
varja, was fined 6,000 dinars for
publishing a photograph of Jusuf
Gervalla (an Albanian rights activist
murdered in Stuttgart in 1982)
together with an article entitled: ‘A
Bitter Peace in Kosovo’, on 12
December 1991. She was thenarrested
(on 13 January) and sentenced in
Prishtina (on 16 January) to 60 days
in Titova Mitrovica prison for having
‘disturbed national and. patriotic
feelings’ following publication on the
cover of the magazine’s 9 January
issue . of the following text in
Albanian: ‘Stop the killing of
Albanian soldiers/stop the imprison-
ment stop the/persecutions stop the
searches stop the/terror stop the
hunger stop the/ dismissals from work
stop the occupation/of schools stop
the persecution of the/youthstop the
occupation of Kosovo stop!” About
100 Albanian women held a meeting
to protest against the sentence on 22
January.

According to the Democratic League
of Kosovo (LDK), Serbian police
raided a number of homes inKosuriq,’
near Pec, on 15 January, including
those of Musa Rrahmani, the LDK
sub-branch’s deputy chairman, and
the secretary of the sub-branch of the
Kosovo Parliamentary Party.

On 19 January, ethnic Albanians Ejup |

Statovci, a former lecturer at Prishtina
University’s Law Faculty, was sen-
tenced to 60 days’ imprisonment for
alleged *violations of public peace and
order’ and the issuing of ‘illegal
ultimatums to the university’s legi-
timate authorities’. In a letter to the
newly-appointed Serbian educational
authorities, Statovci had demanded
that all Serbs leave the University
buildings so that lectures could be
held in Albanian. He was released on
30 January after serving 11 days of
his sentence in the:Titova Mitrovica
prison.

two ethnic Albanian teachers in Peja
had reportedly been beaten by Serbian
police who were. interrogating 30
teachers a/nd heads of schools.

On 24 January, Zylbehar Hasallari
and- Mazllum Caja, president and
secretary respectively of the Demo-
cratic League of Kosovo in the Hani i
Elezit muncipality, were reportedly
arrested and sentenced to 40 days’
imprisonment after holding a meeting
of party activists. :

International PEN records receiving
recent reports that Xhemail Rexhepi
(Index 1/1992) was released in
December 1991 on expiry of his
sentence; and that Mustafe Lecaj of
Bujku was held for 30 days from 19
December 1991 accused of “disturbing
citizens’.

“Vojvodina: According to reports

received by Amnesty International
in December 1991, Nenad Canak
(Index 2/1992) was demobilised and
no charges were brought against him;
and Janos Szabo (Index 2/1992) is
thought to have been released from
detention. Charges were brought
against him and others involved in
anti-war protests in the towns of
Ada and Senta.

Slovenia :
Slovenian independence was formall
recognised by all members of the
European Community on 15 January
1992. The republic had originally
declared its independence on 25 June
1991. (See also SLOVENIA.)

ZAIRE

International PEN records that Lg
Conscience editor Camille Muissa
Monga Lihombo has reportedly been
receiving threats from the military
since his offices were ransacked in
October 1991.

ZAMBIA

On 20 January, ethnic Albanian pupils
and teachers in Kosovo were warned
that they would only be permitted to
enter classrooms at the start of the
new term if they agreed to abide by
the uniform curriculum of the
Republic of Serbia. On 24 January,
the Prishtina Information Centre of
the Democratic League of Kosovo
issued a list of 49 schools where
education in the Albanian language
had been forbidden by the Serbian
authorities. Its report noted- that
secondary education had thus been
withdrawn from 67,200 pupils, while
around 40% of ethnic Albanian
primary school children were also
being prevented from attending
school. A week earlier, two teachers
and two school heads from Ferizaj
had been sentenced to 40- and 60-day
jail terms for attempting to conduct
classes in the Albanian language, and

In the wake of the election results on
31 October 1991, General Shamenda,
chairman of the Zambian Congress
of Trade Unions (ZCTU), called upon
workers who suffered arbitrary
dismissal, demotion, suspension or
other forms of victimisation due to
their advocacy of the country’s return
to multiparty politics, to report their
cases and identify those managers and
other individuals responsible, hinting
that the new government, led by
former trade unionist President
Frederick Chiluba, would not deal
lightly with them.

ZIMBABWE

Dencian Gould, an Irish teacher and
squatter activist in Harare who
produced a newsletter entitled Home-
less News, was deported in January.

INDEX ON CENSORSHIP 4/1992 81



